Als we grote maatschappelijke veranderingen nastreven, dan begint het met het veranderen van de motivatie die erachter zit. Achter vrijwel iedere beslissing zijn de belangrijkste drijfveren: het verhogen van de hoeveelheid geld of winst en; het vergroten van de invloed en zeggenschap oftewel macht. Waar we naartoe zouden willen is dat de motivatie gevormd wordt door:
1 Het genereren van voldoende geld voor continuïteit (dus geen winstmaximalisatie)
2 Het verbeteren van sociale aspecten (binnen de organisatie of samenleving)
3 Het vergroenen van de maatschappij (zonder lasten naar andere landen te verleggen)
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een aardige geste in deze richting, maar het werkt niet of niet goed genoeg. Marketeers claimen te pas en te onpas duurzaam en diervriendelijk te zijn. Financiers achter vooral grote ondernemingen zijn nog steeds vrijwel alleen maar uit op groei en winstmaximalisatie in samenhang met een overgewogen risico. Meer geld, meer macht en meer winst! De systemen en structuren die we met elkaar hebben gemaakt, zorgen ervoor dat het zo blijft, tenzij…
Tenzij we nieuwe systemen en structuren maken, waarin nieuwe beloningssystemen zitten ingebouwd: financiële continuïteit bij een verbetering van de sociale en groene leefomgeving. Dat impliceert dat we die sociale en groene leefomgeving willen vertalen naar opbrengsten. Getallen, maatstaven of normeringen waar we trots op willen zijn. Hier ligt een uitdaging, maar het kan!

0 reacties op “Maatschappelijke motivatie verandering”